reklama

O slobodnej neslobode

- Nazdar Jano. Kam si sa vybral? - K Mišovi. Robí dnes párty. - Párty? - A ty nevieš v sobotu sa žení a dnes sa lúči so slobodou.  Tu niekde pri tomto dialógu ma napadlo napísať tento blog. Rád by som sa v ňom zamyslel na slovom SLOBODA. Čo to vlastne tá sloboda je. Čo vyjadruje. Čo mi umožňuje. Som alebo nie som slobodný?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

November 1989. Ľudia v uliciach volajú po slobode. Vraj žijú už vyše 40 rokov v neslobodnej krajine. Nemôžu slobodne hovoriť, nemôžu slobodne voliť, nemôžu slobodne cestovať. Volajú po demisii vlády, volajú po odchode sovietskych vojsk. Tých sovietskych vojsk ktoré nám priniesli v 1945 slobodu od Hitlerovskeho Nemecka. Alebo to boli anglo-americké vojská? Ozaj neviem:)

Sloboda. Je tu sloboda. Môžeme konečne slobodne hovoriť čo chceme, môžeme slobodne voliť koho chceme (občas aj koho nechceme) môžeme slobodne cestovať kam sa nám zachce (keď nato máme prostriedky) môžeme slobodne dýchať, môžeme slobodne tvoriť možeme sa slobodne rozhodnúť. Až na Miša. Mišo chudák ten len do soboty. V sobotu je mu amen. Alebo som Jana zle pochopil? Hovoril, že sa MIšo lúči so slobodou. Tak ako je to vlastne.:)?

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Je to ozaj sloboda? Je to sloboda po ktorej ľudia tak túžili. Ozaj robíme veci slobodne? Neviem. Ja napríklad viem, že ráno vstávam slobodne, urobím si slobodne kávu idem do práce a slobodne sa rozhodujem či vlakom, autobusom alebo na bicykli (okrem nedele ráno, to musím ísť na bicykli lebo v práci mám byť o 8 smej a prvý vlak alebo autobus ide o 9.15) a som slobodný až do kým neprekročím dvere do práce. Tu sa moja sloboda končí. Veď uznajte ako by to asi dopadlo, keby som namiesto ginger pickles slobodne položil na yaki sobu catsu pickles. No to by som sa v tej práci asi dlho neohrial. Po práci som opäť slobodný no až do chvíle kým neprídem domov. Doma by som rád otvoril notebook a slobodne napísal ďalší blog, ale má to jeden háčik. Doma ma čaká medzi dvermi moja krajšia polovička a chce ísť slobodne na nákupy. Veď jej vravím nech ide, ale ona chce ísť so mnou. A tak sa "slobodne" a bez natlaku otáčam na päte a kráčam s ňou ruka v ruke do nákupneho strediska.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A ako ste na tom vy? Ste slobodní. Všetky vaše rozhodnutia sú slobodné. Nenecháte sa nikým a ničím ovplyvňovať? Prišiel vám účet za plyn alebo elektriku alebo ďalšia splátka úveru a vy by ste ju radi slobodne nezaplatili? Nakoniec prečo by ste ju nemali zaplatiť. Veď úver ste si brali slobodne alebo?

Rovnako je to aj so slobodou pri volebnej urne. Ruka ktorá hodí lístok je vaša a je slobodná. Ste totiž slobodný občan v slobodnej krajine. Len škoda, že to čo urobíte už slobodné nie je. A viete prečo? Lebo ta sloboda voľby má len jednu stranu. Keby ste totiž toho čo ste zvolili chceli aj slobodne odvolať tak tam až tá vaša sloboda voľby nesiaha. Pretože sloboda, za ktorú ľudia štrngotali kľúčami má svoje obmedzenia a hranice. Tie hranice určujú zákony, príkazy, zákazy, previdlá slušného správania atď. Tá sloboda je totiž len naooko. Vy ste totiž neslobodní. A už vôbec nie je pravda, že slobodne dýchate. Dýchate totiž podvedome. Slobodne sa môžete rozhodnúť leda tak prestať dýchať. Ale to by ste si potom ani tej naooko slobody veľa neužili.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tak ako je to vlastne s tou slobodou. Pred pár hodinami som čítal jeden príspevok na FB. Vraj jeden človek vyjebabral asi s 3.000 ľuďmi, ktorí túžili po slobodnej slobode. O tom človeku niekto napísal, že vraj to mohol urobiť lebo to bola jeho slobodná vôľa alebo voľba. Takže ak sa niekto slobodne rozhodne pobalamutiť 3.000 ľudí, že on je práve ten kto im pomôže získat tú ozajstnú slobodu a potom ich slobodne pošle do teplých krajín tak tomu sa hovorí nie slobodná voľba ale k...tizmus. To isté presne to isté sa stalo 17.11.1989. Zopár podobných sľúbili sme si lásku, sľúbili vravieť pravdu len ojebabralo slovíčkami o slobode 15 miliónov ľudí. Zo slobody si spravili trhací kalendár a namiesto slobody prišla slobodná nesloboda.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čím viac sa hovorí o mieri, tým skôr bude vojna. A čím viac vám niekto rozpráva o tom akí ste slobodní, tým skôr si z vás urobí ovečku alebo somárika, ktorému keď sa začne sťažovať povie len jedno. Čo plačeš čo fňukáš veď si slobodný môžeš si slobodne robiť čo chceš. Ja budem slobodne kradnúť a ty môžes slobodne skapať od hladu.

Tak ako je to vlastne s tou SLOBODOU. Normálne začínam tomu Mišovi závidieť........

Jozef Oravec

Jozef Oravec

Bloger 
  • Počet článkov:  67
  •  | 
  • Páči sa:  0x

ANO je ANO, NIE je NIE, všetko medzi tým je lož. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu